Δευτέρα 30 Ιουνίου 2014

K. Τριαντάφυλλος: Οι δέκα προτάσεις – θέσεις του ΠΑΣΟΚ σχετικά με τα σωφρονιστικά καταστήματα.



Οι δέκα προτάσεις – θέσεις του ΠΑΣΟΚ σχετικά με τα καταστήματα κράτησης τύπου Γ’, όπως κατατέθηκαν από τον αρμόδιο Εισηγητή Δικαιοσύνης και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΠΑΣΟΚ, Κώστα Τριαντάφυλλου, στη συζήτηση στην αρμόδια Επιτροπή, για το σχέδιο νόμου «Ρυθμίσεις Ποινικού και Σωφρονιστικού Δικαίου και άλλες διατάξεις»


1. «Να απαντήσουμε αν χρειαζόμαστε φυλακές υψίστης ασφαλείας. Καλή η ανέξοδη αριστερή ρητορεία, δυστυχώς οι απαντήσεις της είναι πολύ φτωχές»

Πρώτα απ' όλα, πρέπει να απαντήσουμε στο κυρίαρχο ερώτημα: Χρειαζόμαστε ή όχι φυλακή υψίστης ασφαλείας; Είναι επαρκές το σύστημα όπως υφίσταται σήμερα ή το οργανωμένο έγκλημα έχει εξελιχθεί σε τέτοιο βαθμό που συγκεκριμένοι κρατούμενοι πρέπει να κρατούνται σε φυλακές υψίστης ασφαλείας; Αν η απάντηση είναι όχι, τότε πρέπει να εξηγήσουν αυτοί που υποστηρίζουν το όχι, στους εργαζόμενους, στην ελληνική κοινωνία και στους πολίτες, πώς υπήρξαν συγκεκριμένες θεαματικές και αιματηρές αποδράσεις και συγκεκριμένες εγκληματικές ενέργειες που οδήγησαν σε θανάτους απλών πολιτών.λ΄﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽h threatens over six d νθρτραγικευτικ issue paperection across Council of Europe member states."h threaten

Εμείς είμαστε αποφασισμένοι απέναντι στο έγκλημα - ακόμη και αν το ακολουθούμε από πίσω όπως πρέπει να ακολουθεί η κάθε δημοκρατία το έγκλημα – επειδή είμαστε αποφασισμένοι να προστατεύσουμε την ελληνική κοινωνία και τον Έλληνα εργαζόμενο μέσα ή έξω από τη φυλακή.

Η χώρα χρειάζεται φυλακές υψίστης ασφαλείας. Η χώρα πρέπει να αντιμετωπίσει συγκεκριμένες εγκληματικές οργανώσεις, συγκεκριμένους βαρυποινίτες, συγκεκριμένο έγκλημα που σήμερα έχει μέχρι και ιδιωτικούς στρατούς, που διαθέτει βαρύ οπλισμό, που προφανώς όλες οι φυλακές της χώρας δεν μπορεί να παρέχουν το ίδιο επίπεδο ασφαλείας


2. «Υπάρχει το διεθνές παράδειγμα και μπορούμε πάνω σε αυτό να οικοδομήσουμε για να απαντήσουμε στα τέσσερα βασικά ζητήματα που υπάρχουν»

Επτά παραδείγματα ευρωπαϊκών χωρών, που διαθέτουν φυλακές υψίστης ασφαλείας:

Νορβηγία: Υπάρχουν ειδικές φυλακές υψηλής ασφαλείας, στις οποίες κρατείται κάποιος, με διοικητική απόφαση, για 6 μήνες και ακολουθεί ειδική ατομική αξιολόγηση.

Φινλανδία: Εκεί κρατείται κάποιος 3 μήνες και ο λόγος για τον οποίο μεταφέρεται κανείς σε αυτές τις φυλακές είναι μια απόφαση στηριζόμενη στην επικινδυνότητα, η οποία σχετίζεται με τη φύση του εγκλήματος που έχει διαπράξει.

Σουηδία: Σε αυτές τις φυλακές ο λόγος για να πάει κάποιος είναι ο κίνδυνος απόδρασης και η εγκληματική δραστηριότητα του συγκεκριμένου ατόμου εντός της φυλακής. Στη Σουηδία η παραμονή σε αυτού του τύπου τη φυλακή επανεξετάζεται κάθε μήνα.

Ολλανδία: Κάποιος Κρατείται σε αυτές τις φυλακές για 6 μήνες λόγω κινδύνου διαφυγής.

Αγγλία και Ουαλία: Μεταφέρεται κάποιος σε φυλακή υψίστης ασφαλείας λόγω κινδύνου διαφυγής και λόγω κινδύνου για τη δημόσια τάξη και ασφάλεια.

Ισπανία: Υπάρχουν καταστήματα ή τμήματα κλειστού καθεστώτος έκτισης ποινής, ο λόγος κράτησης σε αυτά είναι η επικινδυνότητα και η αξιολόγηση γίνεται κάθε 6 μήνες.

Ιταλία: Εκεί, ως γνωστόν, σε συγκεκριμένες περιοχές δραστηριοποιείται η μαφία στις διάφορες μορφές της. Στην Ιταλία υπάρχει αναστολή εφαρμογής καθιερωμένων κανόνων μεταχείρισης κρατουμένων για λόγους τάξης και ασφάλειας. Ύστερα από αίτημα του Υπουργού Δημόσιας Τάξης, ο Υπουργός Δικαιοσύνης εκδίδει ειδικά αιτιολογημένο διάταγμα που αναστέλλει τους συγκεκριμένους κανόνες μεταχείρισης. Λαμβάνονται υπόψη οι αποδείξεις για το αν ο συγκεκριμένος κρατούμενος  διατηρεί ή όχι σχέσεις με εγκληματικές, τρομοκρατικές ή ανατρεπτικές ομάδες, το εγκληματικό του προφίλ, η θέση του στην οργάνωση, αν υπάρχει συνέχιση της εγκληματικής δραστηριότητας από τη συγκεκριμένη οργάνωση, αν υπάρχουν νέες κατηγορίες, οι οποίες δεν εκτιμήθηκαν προηγουμένως, τα αποτελέσματα του σωφρονισμού και το βιοτικό επίπεδο της οικογένειάς του. Η απλή πάροδος του χρόνου δεν είναι από μόνη της επαρκής ένδειξη, προκειμένου να φύγει κάποιος από το συγκεκριμένο κατάστημα, που, σε κάθε περίπτωση, είναι 4 συν 2 χρόνια.



3. «Τέσσερα θεμελιώδη ερωτήματα: Ποιοι, για ποιον λόγο, πώς και πόσο θα διαρκεί ο συγκεκριμένος τύπος κράτησης»

Το πρώτο ζήτημα είναι ποιοι και πόσοι θα κρατούνται στα καταστήματα αυτά. Το δεύτερο ζήτημα είναι για ποιον λόγο αυτοί θα κρατούνται στις συγκεκριμένες φυλακές. Το τρίτο ζήτημα είναι πώς αυτοί θα κρατούνται, δηλαδή ποιες θα είναι οι συνθήκες διαβίωσης. Το τέταρτο ζήτημα είναι πόσο θα διαρκεί ο συγκεκριμένος τύπος κράτησης.

Δεν συμφωνούμε σε μια φυλακή Γ’ τύπου, η οποία να παραλάβει εκατοντάδες κόσμου. Πρέπει να γνωρίζουμε ποιος είναι ο στόχος της συγκεκριμένης πρωτοβουλίας. Είναι οι άνθρωποι που, πραγματικά, έχουν επιδείξει σοβαρή εγκληματική δραστηριότητα, είναι επικίνδυνοι και πρέπει να προστατευτεί η ελληνική κοινωνία απέναντί τους. Λίγοι, συγκεκριμένοι και υψηλής επικινδυνότητας. Για εμάς, το κριτήριο της επικινδυνότητας ή του κινδύνου διαφυγής ή διατήρησης σχέσης με εγκληματική οργάνωση που εξακολουθεί να υπάρχει είναι εκ των ων ουκ άνευ. Δεν πρέπει να αποτελεί μόνο η φύση του εγκλήματος τον λόγο, που καθιστά κάποιον αναγκαστικά έγκλειστο στις συγκεκριμένες φυλακές. Πρέπει να δίδεται η δυνατότητα περιοδικής ατομικής αξιολόγησης για τη συνέχιση του εγκλεισμού σε αυτές τις φυλακές.

4. «Μόνο συγκεκριμένοι κατάδικοι «βαρυποινήτες» με ποινές άνω των 15 ετών και αυστηρή στάθμιση επικινδυνότητας στις φυλακές υψίστης ασφαλείας»
Προτείνουμε ως προς την φύση του εγκλήματος να υπάρχει ρητή αναφορά μόνο για το άρθρο 187Α, εφόσον έχουν καταδικασθεί σε έκτιση ποινής άνω των 15 ετών. Ουσιαστικά θα πρόκειται για τους τρομοκράτες οι οποίοι έχουν στερήσει ανθρώπινη ζωή ή έχουν προβεί σε σειρά ενεργειών και το Δικαστήριο τους έχει κρίνει ενόχους με βαριές ποινές. Αυτούς ναι, θεωρούμε ότι πρέπει να τους κατατάσσουμε στα Καταστήματα Κράτησης τύπου Γ΄.
Δεύτερο ζήτημα, η επικινδυνότητα. Ποιες είναι οι περιπτώσεις; Συμφωνούμε οτι πρέπει να σταθμίζεται η επικινδύνοτητα των καταδίκων με ποινές ισόβιας κάθειρξης ή πρόσκαιρης κάθειρξης (τουλάχιστον 10 ετών).

5. «Χρόνος παραμονής: Ανά δύο έτη αξιολόγηση επικινδυνότητας και συνέχισης κράτησης στις φυλακές αυτού του τύπου»

Ως προς το χρόνο παραμονής είναι σαφές ότι δεν δεχόμαστε την δεκαετία. Θεωρούμε, ότι θα ήταν ιδανικός χρόνος, να υπάρχει ανά διετία ατομική αξιολόγηση της επικινδυνότητας του ανθρώπου, ο οποίος κρατείται στις φυλακές αυτές.

6. «Χωρίς εξαίρεση τα επισκεπτήρια συγγενών και συνηγόρων»
Σχετικά τα επισκεπτήρια συγγενών και συνηγόρων πρέπει να ισχύει και για τους εγκλείστους των φυλακών υψίστης ασφαλείας, ότι ισχύει για όλους τους φυλακισμένους. Εξαίρεση μπορεί να εισέλθει μόνο για τα λοιπά άτομα, τα οποία σήμερα απαιτούν, ούτως ή άλλως, άδεια και προφανώς εδώ υφίσταται ζήτημα στάθμισης, εκτίμησης του κινδύνου ή της υψηλής ασφάλειας που παρέχεται στις συγκεκριμένες φυλακές.

7. «Χωρίς εξαίρεση η επικοινωνία με τους συγγενείς και τους συνηγόρους»
Σχετικά με την επικοινωνία, θεωρούμε ότι ούτως ή άλλως το συμβούλιο καταστήματος τύπου Γ΄, καθορίζει τους όρους της επικοινωνίας. Οπότε δεν είναι ανάγκη να προστεθεί καμία εξαίρεση που να σηματοδοτεί ουσιαστικά ότι θα υπάρξει μηδενική επικοινωνία στο συγκεκριμένο κατάστημα. Το ζήτημα της ασφάλειας στις φυλακές αυτές, δεν έχει σχέση με την επικοινωνία.

8. «Χωρίς εξαίρεση ο προαυλισμός, η εργασία και η πραγματοποίηση εκπαιδευτικών και άλλων προγραμμάτων»
Ως προς τον προαυλισμό και επειδή αυτός αφορά τον εσωτερικό κανονισμό καταστημάτων γ’ τύπου, ο οποίος θα εκδοθεί μετά την ψήφιση του νόμου, πρέπει να υπάρξει ρητή πρόβλεψη ότι δεν θα περιορισθούν οι ώρες προαυλισμού των κρατουμένων. Τέλος πρέπει ρητώς να προβλεφθεί οτι εκπαιδευτικά προγράμματα ή προγράμματα απεξάρτησης ή άλλα προγράμματα θα λειτουργούν και σε αυτές τις φυλακές, ενώ οι κρατούμενοι δεν θα στερηθούν της εργασίας στις φυλακές αυτές.
9. «Στις συγκεκριμένες φυλακές πρέπει να υπάρχει τριπλή ασφάλεια, ΕΛΑΣ, εξωτερική φρουρά και σωφρονιστικοί υπάλληλοι»
Ως προς την ασφάλεια, εμείς πιστεύουμε ότι στις συγκεκριμένες φυλακές πρέπει να υπάρχει τριπλή ασφάλεια. Να υπάρχει, δηλαδή, συνεργασία της ΕΛΑΣ, της εξωτερικής φρουράς και των σωφρονιστικών υπαλλήλων ως εξής: περιμετρικά η ΕΛΑΣ, η οποία θα έχει σημείο ελέγχου, εξωτερικά η εξωτερική φρουρά, που θα έχει επίσης σημείο ελέγχου και στο εσωτερικό της φυλακής οι σωφρονιστικοί με δικό τους σημείο ελέγχου αυτών που πάνε για επισκεπτήρια ή οτιδήποτε άλλο.

10. «Το δικαίωμα στην άδεια θα μπορούσε να συνδυαστεί με το πρόγραμμα ηλεκτρονικής επιτήρησης»
Στις φυλακές τύπου Γ’ δεν δίδονται άδειες, όσο διαρκεί σε αυτές η κράτηση.
Είναι ανάγκη να υπάρξουν ειδικές ρυθμίσεις ώστε αντί να περιοριστεί το δικαίωμα στην άδεια συγκεκριμένων βαρυποινιτών, που δεν θα κρατούνται στα καταστήματα κράτησης τύπου Γ, να συνδυαστεί με το πρόγραμμα ηλεκτρονικής επιτήρησης, που βρίσκεται στη φάση της εφαρμογής. Έτσι, κάποιος εγκληματίας, ο οποίος βρίσκεται στη φυλακή και, προφανώς, δεν είναι σε φυλακή ασφαλείας, θα μπορεί, κάνοντας χρήση του ηλεκτρονικού συστήματος επιτήρησης, να βγει από τη φυλακή και να λάβει άδεια χωρίς κάποιους επιπλέον περιορισμούς, αλλά με γνώμονα πάντοτε την προστασία της δημόσιας τάξης και ασφάλειας στη χώρα.


Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.