«Τεχνητές Δασικές Φυτείες»
Το πρόβλημα των
τεχνητών δασικών φυτειών έγκειται στο νομό Πιερίας και πιθανόν και σε πολλούς
παραλιακούς νομούς της χώρας, εκεί όπου υπάρχουν τουριστικές επιχειρήσεις (camping), αλλά
περιλαμβάνει και όλες τις αγροτικές εκτάσεις που δασώθηκαν τεχνητά.
Αυτές οι επιχειρήσεις προκειμένου να προσφέρουν σκίαση στους πελάτες τους,
προέβησαν σε τεχνητή φύτευση των εκτάσεων τους με δασικά και μη είδη, όπως
σφενδάμια, πλατάνια, λεπτοκαρυές, πεύκα και άλλα καλλωπιστικά, γεγονός που
αποδεικνύεται με τα χαρακτηριστικά που φέρουν οι φυτείες (φυτευτικός σύνδεσμος,
φύτευση σε σειρά κλπ).
Όπως μας ενημέρωσε η Δ/νση Δασών Πιερίας, κατά τη σύνταξη και τη θεώρηση των
δασικών χαρτών εφαρμόζονται οι διατάξεις του αρθ. 7 του Ν.4164/13 το οποίο
αντικατέστησε το αρθ. 13 Ν.3889/10, σύμφωνα με το οποίο ως βάση για τον
προσδιορισμό των δασικών περιοχών λαμβάνεται υπόψη η παλαιότερη και η
πλησιέστερη προς το χρόνο κατάρτισης του δασικού χάρτη αεροφωτογραφία.
Αποτέλεσμα αυτού ήταν στις αεροφωτογραφίες του 1945 να φαίνονται τα camping
ως
αγροτικές εκτάσεις της παραγράφου 6α του Ν.998/79 ή χορτολιβαδικές της παρ.6β
του Ν.998/79, ενώ στις πρόσφατες του 2007 να φαίνονται ως τεχνητά δασωμένες
εκτάσεις (τεχνητές δασικές φυτείες).
Η Δασική Υπηρεσία βάσει της κείμενης νομοθεσίας οφείλει να χαρακτηρίσει τις εν
λόγω εκτάσεις ως άλλης μορφής εκτάσεις (κωδικός Α, αγροτικές ή χορτολιβαδικές)
του παρελθόντος, οι οποίες σήμερα φέρουν δασική βλάστηση (κωδικός Δ) και με
κωδικό δασικού χάρτη ΑΔ, πράγμα που σημαίνει ότι αυτές προστατεύονται από τις
διατάξεις της δασικής νομοθεσίας, ως δασωμένες αγροτικές εκτάσεις του παρελθόντος.
Υπάρχει το αρθ.11 του Ν.3208/03 που αναφέρεται στις τεχνητές δασικές φυτείες
που θα μπορούσε να αντιμετωπίσει το πρόβλημα που ανακύπτει το οποίο αναφέρει
ότι «οι υπαγόμενες στην περίπτωση 6 α του αρθ.3 του Ν.998/79 ιδιωτικές γεωργικές
εκτάσεις, στις οποίες υπάρχουν ή δημιουργούνται τεχνητές δασικές φυτείες, δεν
προσλαμβάνουν εκ του λόγου αυτού το δασικό χαρακτήρα. Με την επιφύλαξη των όσων
ορίζονται στους σχετικούς κανονισμούς της ΕΕ, οι ιδιοκτήτες αυτών των εκτάσεων
διαχειρίζονται τις δασικές φυτείες ελεύθερα, χωρίς περιορισμούς ως προς το
χρόνο και το είδος της υλοτομίας και τη μετέπειτα χρήση του αγρού».
Το ανωτέρω άρθρο αποσαφήνιζε ότι οι τεχνητές φυτείες που δημιουργήθηκαν
επί ιδιωτικών αγροτικών εκτάσεων δε θα χαρακτηρίζονταν ως δασικές και
έβαζε μόνο περιορισμό στους επενδυτές που εντάσσονταν σε επιδοτούμενους
κανονισμούς της ΕΕ να δεσμεύουν τους αγρούς τους με δασικά είδη για περίτροπο
χρόνο από 15-20 έτη.
Βάσει του ανωτέρου άρθρου όμως το ΣτΕ, εξέδωσε τις 3458/2009 & 3459/2009
αποφάσεις, με τις οποίες ερμηνεύοντας το αρθ.11 του Ν.3208/03 αναφέρει ότι «Ο
χαρακτηρισμός μιας έκτασης ως ΄΄τεχνητής δασικής φυτείας΄΄ δεν έχει την έννοια
ότι αυτό εξαιρείται από τη συνταγματική προστασία των δασών και των δασικών
εκτάσεων, εφόσον δεν προκύπτει ότι δημιουργήθηκε επί ιδιωτικών γεωργικών
εκτάσεων, με σκοπό την υλοτομία, τη διακίνηση και εμπορία δασικών προϊόντων». Δηλαδή
αναγνωρίζει ως τεχνητές δασικές φυτείες που δεν υπάγονται στις διατάξεις της
δασικής νομοθεσίας, μόνο αυτές που εντάχθηκαν στους κανονισμούς της Ε.Ε. της
δάσωσης αγρών, για την παραγωγή δασικών προϊόντων.
Έχοντας
υπόψη όλα τα ανωτέρω η Δασική Υπηρεσία οφείλει να εντάξει όλες τις δασικές
τεχνητές φυτείες στις εκτάσεις που προστατεύονται από τη δασική νομοθεσία, με
εξαίρεση μόνο αυτές που εντάχθηκαν στους κανονισμούς της Ε.Ε.
Γι’ αυτούς τους λόγους ζητείται νομοθετική ρύθμιση για τις τεχνητές
δασικές φυτείες που δημιουργήθηκαν επί ιδιωτικών γεωργικών και χορτολιβαδικών
κανονισμών της Ε.Ε., αλλά και αυτών που δεν εντάχθηκαν σε οποιοδήποτε κανονισμό
της Ε.Ε., αυτών που δημιουργηθήκαν για τουριστικούς λόγους, όπως η αναψυχή (camping) και αυτών που
φυτεύτηκαν από ιδιώτες για οποιοδήποτε λόγο.
Παρακαλούμε
όπως ρυθμίσετε το θέμα των τεχνητών φυτειών που δημιουργήθηκαν επί των
γεωργικών και των χορτολιβαδικών εκτάσεων των παρ.6α και 6β, όπως
αυτό αναφέρεται και στο σχέδιο νόμου που τέθηκε προς διαβούλευση «Δασικά
Οικοσυστήματα: ορισμοί, μέτρα προστασίας, ανάπτυξης και διαχείρισης» ΚΕΦΑΛΑΙΟ
Α’-ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΤΟΥ Ν.998/1979 (ΦΕΚ Α’289)-Αρθ.3 παρ.6γ.
Η τροποποίηση αυτή θα δώσει λύση στα προβλήματα των νόμιμων τουριστικών
επιχειρήσεων (camping) που
δραστηριοποιούνται στα παράλια του νομού μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.