Δευτέρα 11 Φεβρουαρίου 2013

Νομοθετική πρωτοβουλία ΠΑΣΟΚ για την αντιμετώπιση των φαινομένων εκφασισμού, κοινωνικής και ρατσιστικής βίας


Νομοθετική πρωτοβουλία ΠΑΣΟΚ για την αντιμετώπιση των φαινομένων εκφασισμού, κοινωνικής και ρατσιστικής βίας

Ευ. Βενιζέλος: Το ΠΑΣΟΚ έχει αναλάβει εδώ και αρκετό καιρό μια μεγάλη πολιτική πρωτοβουλία κατά του ρατσισμού, της κοινωνικής και πολιτικής βίας κάθε μορφής. Μια πρωτοβουλία για τον αποκλεισμό της Χρυσής Αυγής ως ναζιστικού κόμματος από το λεγόμενο συνταγματικό τόξο.
Το μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η χώρα μας την περίοδο αυτή είναι ο εκφασισμός της ελληνικής κοινωνίας και η μεγάλη ομοιότητα που υπάρχει ανάμεσα στη Βαϊμάρη του Μεσοπολέμου και την Ελλάδα του 2013. Είναι το γεγονός ότι στην πραγματικότητα το Κοινοβούλιο στεγάζει δυνάμεις οι οποίες είναι αντικοινοβουλευτικές. Το «αντικοινοβουλευτικό Κοινοβούλιο» ήταν η μήτρα του κακού και την περίοδο του Μεσοπολέμου. Γιατί η Δημοκρατία χρειάζεται αξιοπρέπεια, αντοχή, αμυντικούς μηχανισμούς. Και πρέπει να υπάρχει ο αναγκαίος θεσμικός εξοπλισμός, προκειμένου η Δημοκρατία να λειτουργεί αποτελεσματικά προς όφελος του κοινωνικού συμφέροντος.
Δεν πρέπει να χαλαρώνουμε στα θέματα αυτά. Στην ελληνική κοινωνία παρατηρούμε το φαινόμενο ενός μιθριδατισμού σε σχέση με τον εκφασισμό. Υπάρχει αυτή η σταδιακή, η σταγόνα – σταγόνα αλλοίωση της συνείδησης, η χαλάρωση των αντανακλαστικών. Όλα μας φαίνονται φυσιολογικά. Όλα μας φαίνονται νόμιμα. Όλα μας φαίνονται ανεκτά. Αλλά, δεν υπάρχει ανοχή, δεν υπάρχει ανεκτικότητα, δεν υπάρχει συμβίωση με αυτούς που δεν σέβονται τη Δημοκρατία, δεν σέβονται το κράτος δικαίου, δεν σέβονται το συνταγματικό πλαίσιο.

Επανερχόμαστε στις πρωτοβουλίες μας αυτές, οι οποίες θα κορυφωθούν μέχρι το συνέδριό μας, καθώς μία από τις βασικές προσυνεδριακές δραστηριότητές μας θα είναι η μεγάλη ημερίδα που θα διοργανώσουμε στις 21 Φεβρουαρίου για την αντιρατσιστική κινητοποίηση της ελληνικής κοινωνίας, με ομιλητή, μεταξύ άλλων, και τον Γραμματέα της Νεολαίας του Νορβηγικού Σοσιαλιστικού Κόμματος, καθώς η Νορβηγία είναι η χώρα και η κοινωνία που έζησε το πιο τραγικό βίωμα βίας απέναντι σε νέους ανθρώπους τους προηγούμενους μήνες.


Είναι μάλιστα, συμπτωματικά, καλό το γεγονός ότι πριν από την ημερίδα για τη ρατσιστική βία, στο πλαίσιο επίσης του προσυνεδριακού διαλόγου στις 19-20 Φεβρουαρίου θα οργανώσουμε ένα μεγάλο διήμερο συνέδριο του ΙΣΤΑΜΕ στο οποίο φυσικά θα μετέχει και το ΠΑΣΟΚ με τη συμμετοχή πάρα πολλών επιστημόνων για την αναθεώρηση του Συντάγματος.
Η σημερινή μας πρωτοβουλία, λοιπόν, είναι μια αναζωπύρωση όλων αυτών των δραστηριοτήτων, όλης αυτής της στρατηγικής.
Θεωρώ ότι το Συμβούλιο της Ευρώπης, πάρα πολύ πρόσφατα με την απόφαση της αρμόδιας Κοινοβουλευτικής του Επιτροπής για τον έλεγχο των διαπιστευτηρίων των Ελλήνων βουλευτών που μετέχουν στην Κοινοβουλευτική Συνέλευση του Συμβουλίου της Ευρώπης, στην πραγματικότητα απηύθυνε ένα «παιδαγωγικού» χαρακτήρα μήνυμα προς τη Βουλή των Ελλήνων, διότι ναι μεν απεδέχθη τυπικά τη συμμετοχή της κυρίας Ζαρούλια ως βουλευτή της Χρυσής Αυγής στις διαδικασίες της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης, το σκεπτικό όμως ήταν ένας κόλαφος για τον τρόπο με τον οποίο συγκροτούνται οι κοινοβουλευτικές αντιπροσωπείες από την Ελλάδα. Γιατί φυσικά, δεν μπορεί η Ελλάδα να εκπροσωπείται στον κορυφαίο ευρωπαϊκό θεσμό προστασίας της Δημοκρατίας και των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, με μέλη της Βουλής των Ελλήνων που δεν είναι συμφιλιωμένοι με την έννοια της Δημοκρατίας και του κράτους δικαίου.
Οι πρωτοβουλίες του ΠΑΣΟΚ
1. Κατόπιν αυτού, η πρώτη μας πρωτοβουλία συνίσταται στο να απευθυνθούμε για μια ακόμη φορά σε όλα τα κόμματα του συνταγματικού τόξου. Και θεωρούμε κόμματα του συνταγματικού τόξου όλα τα κόμματα, πλην της Χρυσής Αυγής. Από τα κόμματα ζητάμε να συντονίσουμε τις δραστηριότητές μας με ένα πάρα πολύ απλό τρόπο: Να μην συνυπάρχουμε, να μη συνλειτουργούμε, να μην παίρνουμε κοινές πρωτοβουλίες με τη Χρυσή Αυγή στα θέματα που αφορούν το νομοθετικό έργο και τον κοινοβουλευτικό έλεγχο. Να μη συγκροτείται κοινοβουλευτική πλειοψηφία με συνυπολογισμό των ψήφων της Χρυσής Αυγής, γιατί όταν συνυπολογίζει κανείς άμεσα ή έμμεσα, αρνητικά ή θετικά με τη διαδικασία της ψήφου, ή με δήλωση παρουσίας στις ψηφοφορίες στους βουλευτές της Χρυσής Αυγής, στην πραγματικότητα αλλοιώνει τον πυρήνα της Δημοκρατίας.
Και επειδή υπήρξε η κατά τη γνώμη μου ατυχέστατη πρωτοβουλία να υποβληθεί κοινή πρόταση για τη σύσταση Επιτροπής Προκαταρκτικής Εξέτασης με τη συμμετοχή των βουλευτών της Χρυσής Αυγής, εμείς θα κάνουμε έκπτωση στο θέμα αυτό, για να μη θεωρηθεί ότι υπάρχει κάτι το οποίο μπορεί να μας απασχολεί, ή κάποια ύστερη, ή δεύτερη σκέψη. Για θέματα εξεταστικών επιτροπών, ή επιτροπών προκαταρκτικής εξέτασης, ή ευθύνης υπουργών, μπορούν να συνυπολογίζουν ακόμη και τις ψήφους της Χρυσής Αυγής αν δεν φτάνει η συντριπτική πλειοψηφία των μελών της Βουλής των Ελλήνων. Αλλά εκεί που εκφράζεται η νομοθετική, δημοκρατική βούληση του ελληνικού λαού, εκεί που αποτυπώνεται νομικά, θεσμικά η Δημοκρατία, δηλαδή στο νόμο, είναι ανεπίτρεπτο να συνυπολογίζονται οι ψήφοι της Χρυσής Αυγής.
2. Η δεύτερη πρωτοβουλία μας, η οποία θα πάρει και τη μορφή επιστολής δικής μου προς τον Πρόεδρο της Βουλής, προκειμένου να συγκροτηθεί η Επιτροπή Κανονισμού της Βουλής, είναι οι αναγκαίες τροποποιήσεις του Κανονισμού της Βουλής και πιο συγκεκριμένα του άρθρου 77 παρ. 4, ώστε οι ρυθμίσεις για την ανάρμοστη συμπεριφορά να είναι πολύ πιο αυστηρές, ιδίως όταν υπάρχει ρατσιστικός λόγος, ή λόγος ο οποίος είναι σεξιστικός, ή εν πάση περιπτώσει κοινωνικά προκλητικός. Και η προσθήκη άρθρου 82Α στον Κανονισμό της Βουλής για τα κριτήρια που πρέπει να ισχύουν στη συγκρότηση των αντιπροσωπειών του σώματος στους διεθνείς οργανισμούς, στην κοινοβουλευτική διπλωματία και στις κοινοβουλευτικές συνελεύσεις. Αυτό πρέπει να γίνει. Και θεωρώ ότι και ο Πρόεδρος της Βουλής και τα κόμματα που μετέχουν στην Επιτροπή του Κανονισμού θα συμφωνήσουν σε αυτές τις δυο αναγκαίες μεταβολές του Κανονισμού της Βουλής.
3. Θυμίζω ότι ο Υπουργός Δικαιοσύνης, με τη σύμφωνη γνώμη μας, έχει καταθέσει σχέδιο νόμου περί ναρκωτικών, τον κώδικα νόμων περί ναρκωτικών. Στο νομοσχέδιο αυτό, πέρα από τα ζητήματα των ναρκωτικών, προβλέπεται και μια γενική διάταξη με την οποία απαγορεύεται η αναστολή, ή η μετατροπή της ποινής όταν κάποιο έγκλημα τελείται με ρατσιστικό κίνητρο. Αυτή η ρύθμιση όμως δεν είναι επαρκής. Για το λόγο αυτό η επόμενη πρωτοβουλία μας, η τρίτη πρωτοβουλία μας, είναι να καταθέσουμε εμείς το σχέδιο νόμου το οποίο είχε ήδη ετοιμαστεί από την προηγούμενη κοινοβουλευτική περίοδο με πάρα πολύ μεγάλο κόπο μετά από τη λειτουργία μιας υψηλού επιπέδου νομοπαρασκευαστικής επιτροπής για την αντιμετώπιση φαινομένων ρατσιστικής βίας. Αυτό το νομοσχέδιο είχε ψηφιστεί από την αρμόδια Διαρκή Κοινοβουλευτική Επιτροπή της προηγούμενης Βουλής. Πρόκειται για ένα νομοτεχνικά ώριμο κείμενο, το οποίο το επανακαταθέτουμε για την άσκηση της σχετικής πίεσης, ως πρόταση νόμου.
Αλλά στην πρόταση αυτή έχουμε μια σειρά από προσθήκες. Οι προσθήκες αυτές είναι κατά βάση οι εξής:
§ Πρώτον, αυξάνεται γενικά το πλαίσιο ποινής σε όλα τα πλημμελήματα που τελούνται με ρατσιστικό κίνητρο. Η ποινή τοποθετείται στο πλαίσιο 3 με 5 χρόνια, άρα στο ανώτερο δυνατό επίπεδο. Το κρισιμότερο δε είναι ότι σε όλες αυτές τις περιπτώσεις προβλέπεται η επιβολή παρεχόμενης ποινής στέρησης των πολιτικών δικαιωμάτων.
Αυτό είναι αναγκαία συμμόρφωση στην απόφαση-πλαίσιο του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο πλαίσιο του τρίτου πυλώνα, δηλαδή της συνεργασίας σε θέματα δικαιοσύνης και εσωτερικών υποθέσεων. Η Ελλάδα έχει καθυστερήσει να συμμορφωθεί σε αυτή την απόφαση-πλαίσιο του Συμβουλίου και πρέπει να συμμορφωθούμε με υποδειγματικό τρόπο. Είμαστε αυτή τη στιγμή δακτυλοδεικτούμενοι.
Όπως είχα την ευκαιρία να διαπιστώσω και στην επίσκεψή μου στο Βερολίνο και στη χθεσινή δεύτερη συνάντησή μου με τον υποψήφιο Καγκελάριο του SPD τον κ. Steinbrück, υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον γι’ αυτό που συμβαίνει στην Ελλάδα. Είναι λίγα τα απροκάλυπτα ναζιστικά κόμματα τα οποία λειτουργούν στην Ευρώπη. Και αντιλαμβάνεστε ότι σε άλλες χώρες λειτουργούν υπηρεσίες. Στη Γερμανία λειτουργεί υπηρεσία προστασίας του Συντάγματος που παρακολουθεί τις δραστηριότητες αυτές. Δεν υπάρχει χαλάρωση. Δεν υπάρχει αυτή η αντίληψη του όλοι είμαστε ίδιοι, όμοιοι και δεν συμβαίνει τίποτα, όλα είναι ανεκτά.
Άρα, λοιπόν, πρέπει να υπάρξουν αυτές οι πράξεις συμμόρφωσης στην απόφαση-πλαίσιο του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
§ Η επόμενη σημαντική προσθήκη είναι προσθήκη επιβαρυντικής περίστασης όταν το υποκείμενο τέλεσης των εγκλημάτων αυτών είναι βουλευτές ή ευρωβουλευτές. Ως τώρα αυτό προβλέπεται ως ένα είδος ιδιώνυμου εγκλήματος όταν υποκείμενο τέλεσης είναι δημόσιος υπάλληλος ή υπουργός. Τώρα αυτό πρέπει ειδικά να αφορά και τους βουλευτές και τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, φυσικά με άρση της ασυλίας και άρα με άμεση και ταχεία εκδίκαση των σχετικών υποθέσεων.
Άρα, στην περίπτωση αυτή έχουμε επιβαρυντική περίσταση λόγω του προσώπου που τελεί το έγκλημα, έχουμε αυξημένο πλαίσιο ποινής, έχουμε παρεπόμενη ποινή στέρησης πολιτικών δικαιωμάτων και έχουμε και την πρόβλεψη για τη μη αναστολή και το αμετάτρεπτο της ποινής.
§ Και η τελευταία προσθήκη αφορά την προστασία των θυμάτων από την διάχυτη κοινωνική βία, ιδίως όταν πρόκειται για θύματα που πέρα από τη βία που έχουν υποστεί, πρέπει να λειτουργήσουν και ως ουσιώδεις μάρτυρες στη σχετική δίκη. Προβλέπεται ήδη αυτό για το trafficking και επεκτείνεται γενικά στα φαινόμενα βίας, η δυνατότητα να δοθεί άδεια διαμονής για λόγους δημοσίου συμφέροντος, όπου ο λόγος δημοσίου συμφέροντος είναι η εξυπηρέτηση των αναγκών απονομής της δικαιοσύνης λόγω της μαρτυρίας του θύματος που μπορεί να είναι και πολιτικός ενάγων, ή εν πάση περιπτώσει άλλου προσώπου που είναι ουσιώδης μάρτυρας, φυσικά με τη φειδώ που απαιτείται. Μιλάμε για πολύ μικρό αριθμό προσώπων, όπου έχουμε πραγματικά θύματα και πραγματικά ουσιώδεις μάρτυρες.
*****
Αυτές είναι οι πρωτοβουλίες που ανακοινώνουμε σήμερα. Πρωτοβουλίες οι οποίες είναι και πολιτικές και νομοθετικές και ελπίζουμε ότι θα έχουμε μια θετική ανταπόκριση από τα άλλα κόμματα, τα οποία πρέπει να πω με λύπη μου ότι μερικές φορές υποδύονται πως δεν καταλαβαίνουν τι είναι αυτό που λέμε και τι είναι αυτό που κάνουμε.
Και δεν χρειάζεται να επικαλεστώ εδώ ιστορικές μαρτυρίες. Πάντως, δεν συγχωρείται άγνοια της ιστορίας και δεν συγχωρείται άγνοια της κοινωνικής δυναμικής. Και η κοινωνία είναι μια κοινωνία που συνομιλεί με τους θεσμούς, συνομιλεί με τη Δημοκρατία, συνομιλεί με την πολιτική και καμία μορφή οικονομικής κρίσης, εισοδηματικής περικοπής, δυσπραγίας, ανεργίας, αποεπένδυσης, δεν δικαιολογεί το φασισμό και τη βία.
Εμείς παίρνουμε όλες τις δυνατές πρωτοβουλίες για να αντιμετωπίσουμε την οικονομική καχεξία. Παίρνουμε όλες τις πρωτοβουλίες για τις ευπαθείς ομάδες. Καταθέτουμε σειρά προτάσεων νόμων για τους ανάπηρους, για τους άνεργους, για την πλήρη ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. Ετοιμάζουμε προτάσεις για τον αναπροσανατολισμό και την αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων κονδυλίων του κοινωνικού ταμείου.
Έχουμε καταθέσει τη συγκεκριμένη μας πρωτοβουλία για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά. Είναι πρώτο θέμα στην ατζέντα μας οι ευπαθείς κοινωνικές ομάδες και η πραγματική κατάσταση των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων αλλά είναι άλλο αυτό και άλλο η ανοχή απέναντι στο ναζισμό, τον αυταρχισμό, τη βία και τον εκφασισμό.
Θέλω με την ευκαιρία να ευχαριστήσω εδώ τους φίλους και συντρόφους και συνεργάτες που έχουν ασχοληθεί πάρα πολύ με την υπόθεση αυτή.
§ Η κα Τζάκρη, όπως ξέρετε, είναι εισηγήτριά μας για θέματα Δικαιοσύνης και μετέχει στην Κοινοβουλευτική Συνέλευση του Συμβουλίου της Ευρώπης.
§ Ο κ. Τριαντάφυλλος είναι επίσης μέλος της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης και εισηγητής για θέματα Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη.
§ Ο Βασίλης Χρονόπουλος είναι ο Γραμματέας του Τομέα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
§ Ο Γιάννης Ιωαννίδης, ο οποίος είναι ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Εσωτερικών, παρίσταται εδώ με την ιδιότητα του Ειδικού Νομικού και του παλαιού Γενικού Γραμματέα της Εθνικής Επιτροπής για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα με τεράστια εμπειρία για τα θέματα αυτά και τον ευχαριστώ πάρα πολύ που βοήθησε.
Όπως βοήθησαν και πολλοί άλλοι φίλοι, συνάδελφοι, επιστήμονες οι οποίοι έχουν συμβάλλει στην επεξεργασία του υλικού αυτού το οποίο και σας παρουσιάζουμε.»
Απάντηση σε ερώτηση δημοσιογράφου:
«Απευθυνόμαστε σε όλες τις δυνάμεις του συνταγματικού τόξου εξαιρώντας μόνο τη Χρυσή Αυγή. Έχω πει δε ότι όπως στο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο συσπειρώθηκαν κατά του ναζισμού όλες οι δυνάμεις οι οποίες συγκρότησαν τη Μεγάλη Συμμαχία που νίκησε στο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, έτσι πρέπει να εμπνεόμαστε και τώρα στην αντιμετώπιση του ναζιστικού, ή νεοναζιστικού φαινομένου.
Βεβαίως, φαινόμενα κοινωνικής και πολιτικής βίας υπάρχουν και πολύ πέραν της Χρυσής Αυγής. Εμείς καταδικάζουμε και κάθε μορφή βίας. Καταδικάζουμε το φλερτ με τη βία. Καταδικάζουμε την αμηχανία σε σχέση με κάθε φαινόμενο βίας και τρομοκρατίας. Υπάρχουν πολιτικές δυνάμεις οι οποίες ανήκουν στο συνταγματικό τόξο, οι οποίες δεν είναι πάντα όσο καθαρές θα θέλαμε στην απόλυτη, χωρίς καμία επιφύλαξη καταδίκη κάθε μορφής βίας. Αλλά είναι άλλο αυτό και είναι άλλο το να τοποθετείται ένα κόμμα ιδεολογικά αξιακά εκτός συνταγματικού τόξου.
Η Χρυσή Αυγή εκμεταλλεύεται αυτό που θεωρεί κενό στην άσκηση της κρατικής εξουσίας και προσφέρει προστασία και ασφάλεια στον πολίτη. Και αντλεί από το αίσθημα ανασφάλειας. Άρα πρέπει να υπάρχει ένα δημοκρατικό κράτος δικαίου που λειτουργεί αποτελεσματικά και πείθει τον πολίτη ότι είναι ασφαλής. Και η ασφάλεια έχει πολλές διαστάσεις. Δεν είναι μόνο η αστυνομική διάσταση, είναι κι η κοινωνική διάσταση, είναι η θεσμική διάσταση. Άρα δεν πρέπει να αφήνει και το κράτος κενά τα οποία να τα καλύπτουν αυτόκλητοι παρακρατικοί.»
Συνέντευξη Τύπου Ευάγγελου Βενιζέλου, με θέμα το Σχέδιο Νόμου του ΠΑΣΟΚ για την αντιμετώπιση των φαινομένων εκφασισμού, την καταπολέμηση της κοινωνικής βίας και του ρατσισμού. Ολόκληρη η συνέντευξη Τύπου, εδώ

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.