Η πρόταση νόμου που παρουσίασε του Υπουργείο Ανάπτυξης για τα
ανακούφιση των δανειοληπτών δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση την
ουσιαστική και οριστική λύση στο πρόβλημα. Οι ρυθμίσεις εδράζονται σε
διαφορετική φιλοσοφία από τη δική μας πρόταση νόμου η οποία έθετε την
ανάγκη μιας οριζόντιας ρύθμισης η οποία θα έδινε ανάσα και θα
εξορθολόγιζε παράλληλα τις σχέσεις δανειοληπτών και τραπεζών.
Μετά από μήνες διαρροών και συζητήσεων παρουσιάστηκε με καθυστέρηση
ένα νομοσχέδιο το οποίο ήρθε στη Βουλή με την μορφή του κατεπειγόντως.
Το ΠΑΣΟΚ μέσω τους εισηγητή του ΚΤΕ Ανάπτυξης Θάνου Μωραΐτη διατύπωσε
την έντονη διαφωνία του για την κοινοβουλευτική διαδικασία που
επιλέχτηκε και τονίστηκε ότι το νομοσχέδιο αποτελεί προϊόν μιας κακής
διαπραγμάτευσης από πλευράς Υπουργείου. Είναι ένα ακόμη αρνητικό
παράδειγμα που επιβεβαιώνει την αναγκαιότητα για την εθνική ομάδα
διαπραγμάτευσης που έχει προτείνει κατά επανάληψη το ΠΑΣΟΚ. Το εν λόγω
νομοσχέδιο:
• Περιορίζει παρά πολύ τους δυνητικούς ωφελούμενους με τις σωρευτικές προϋποθέσεις που απαιτούνται
•
Αφορά μόνο τους ενήμερους δανειολήπτες και τα ενυπόθηκα δάνεια,
αφήνοντας εκτός ρύθμισης τα πραγματικά «κόκκινα» δάνεια και αυτούς που
περισσότερο έχουν ανάγκη την ρύθμιση
• Δεν εξορθολογίζει τις σχέσεις δανειοληπτών και πιστωτικών ιδρυμάτων
• Δεν ρυθμίζει τα επαχθή επιτόκια στα καταναλωτικά δάνεια
• Αφήνει εκτός ρύθμισης τους ελεύθερους επαγγελματίες
• Δεν ενσωματώνει την πρότασή του ΠΑΣΟΚ για τον ακατάσχετο λογαριασμό
Το
νομοσχέδιο που παρουσίασε το Υπουργείο Ανάπτυξης εκλαμβάνεται από το
ΠΑΣΟΚ μόνο ως ένα μικρό βήμα στην κατεύθυνση μιας ολοκληρωμένης λύσης
για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά η οποία πρέπει να δρομολογηθεί
Το ΠΑΣΟΚ έχει καταθέσει μια ρεαλιστική, αλλά και ουσιαστική πρόταση
νόμου, η οποία αφενός δίνει λύσεις στους πολίτες και αφετέρου δε βάζει
σε περιπέτεια την ασφάλεια του τραπεζικού συστήματος σε μια κρίσιμη
περίοδο.
Τα βασικά σημεία της πρότασης νόμου του ΠΑΣΟΚ είναι τα εξής:
1)
Οι τράπεζες θα είναι υποχρεωμένες να ρυθμίζουν ως ανώτατο όριο της
δόσης εξυπηρέτησης των δανείων, το 30% του εισοδήματος των οφειλετών.
2)
Δίνεται η δυνατότητα να υπαχθούν στις διαδικασίες του νόμου και φυσικά
πρόσωπα που ασκούν την εμπορική τους δραστηριότητα και έχουν
περιορισμένες οφειλές από εμπορικές πράξεις
3) Ρυθμίζονται τα
υπερβολικά επαχθή επιτόκια που εφαρμόζουν τα πιστωτικά ιδρύματα για τα
καταναλωτικά δάνεια, προβλέποντας ότι τα επιτόκια αυτά δεν μπορεί να
υπερβαίνουν το 9%.
4) Προβλέπεται, το ακατάσχετο μέχρι του ποσού
1.500 ευρώ για ατομικό τραπεζικό λογαριασμό και 2.000 ευρώ για κοινό
τραπεζικό λογαριασμό. Αυτό θα διασφαλίσει το 81,5% των καταθέσεων στις
ελληνικές τράπεζες, οι οποίες είναι κάτω των 2000 ¤.
5)
Παρατείνεται για δύο περαιτέρω έτη (από την 1η Ιανουαρίου 2013 έως την
31η Δεκεμβρίου 2014) η απαγόρευση των πλειστηριασμών για την πρώτη
κατοικία.
6) Ρυθμίζονται τα θέματα της επιμήκυνσης για την οποία
όμως υπάρχουν «κόκκινες γραμμές οι οποίες θα προστατεύσουν τον
δανειολήπτη». Με αυτό το στόχο προβλέπεται ότι το ανώτατο επιτόκιο με το
οποίο θα επιβαρύνονται οι οφειλέτες κατά το χρονικό διάστημα
αποπληρωμής τους, συμπεριλαμβανομένου του χρόνου επιμήκυνσης δεν μπορεί
να υπερβαίνει το επιτόκιο των Πράξεων Κύριας Αναχρηματοδότησης της ΕΚΤ,
προσαυξημένο κατά 2%.Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις δεν μπορούν να
υπονομεύονται από πρακτικές των πιστωτικών ιδρυμάτων, οι οποίες έχουν ως
στόχο να αποτρέψουν τους δανειολήπτες να υπαχθούν στις προτεινόμενες
ρυθμίσεις.
7) Απλοποιούνται, βελτιώνονται και διευρύνονται πρόνοιες του νόμου 3869/2010.
ΠΗΓΗ: www.mavrioxia.gr
ΠΗΓΗ: www.mavrioxia.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.