Παρατηρώντας
κανείς τη λειτουργία των δημοτικών συμβουλίων στους Καλλικρατικούς πλέον δήμους
μπορεί κάλλιστα να υποστηρίξει πως το σύστημα διοίκησης των δήμων επιδέχεται
μεγάλα περιθώρια βελτίωσης.
Κατά
την άποψη μου στις απαιτητικές, δύσκολες και πολύ ανταγωνιστικές εποχές που
ζούμε η πρόοδος και η ευημερία των δημοτών απαιτεί ικανότατες και αποφασισμένες
ομάδες δημοτικών συμβούλων που θα σκύψουν πάνω στα προβλήματα της καθημερινότητας
και αν χρειαστεί θα συγκρουστούν με
νοοτροπίες και αντιλήψεις του παρελθόντος που κρατάνε τους δήμους σε τροχιά
υπανάπτυξης.
Πιστεύω
πως η πρόοδος και η ευημερία των πολιτών είναι αδύνατο να επιτευχθεί αν
επιμείνουμε στο υπάρχον εκλογικό σύστημα Α’ βαθμού αυτοδιοίκησης όπου συμβαίνει
το εξής: από τη μια δημοτικοί σύμβουλοι της πλειοψηφίας με υψηλή εκλογική
επιρροή μπορούν να πιέζουν και να
επηρεάζουν τους δημάρχους σε συγκεκριμένα θέματα αρνητικά πολλές φορές για το
δήμο και από την άλλη δημοτικοί σύμβουλοι πάλι της πλειοψηφίας αλλά με χαμηλή
εκλογική επιρροή, δέχονται και ψηφίζουν άκριτα όλες τις αποφάσεις των δημάρχων
χωρίς καν να καταθέτουν και να υπερασπίζονται ποτέ την δίκη τους άποψη. Επίσης
είμαι σχεδόν βέβαιος πως πολλοί
σύμβουλοι της αντιπολίτευσης θα επιθυμούσαν να ψηφίσουν αρκετά από τα θέματα
που έρχονται στα δημοτικά συμβούλια αλλά δεν το κάνουν κυρίως για λόγους
εντυπώσεων, κάτι που είναι πολύ αρνητικό για την ομαλή λειτουργία των δήμων μιας και επικρατεί ο λαϊκισμός.
Μια
διέξοδος στο παραπάνω υπαρκτό πρόβλημα θα μπορούσε να είναι η εξής: στις
δημοτικές εκλογές όλοι οι υποψήφιοι δήμαρχοι να μπούνε σε ένα κοινό ψηφοδέλτιο
και σε ένα δεύτερο κοινό ψηφοδέλτιο να μπούνε όλοι οι υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι.
Άπαντες να εκλέγονται με καθολική
ψηφοφορία, οι δήμαρχοι από όλους του δημότες του δήμου και οι σύμβουλοι ανά
δημοτικό διαμέρισμα αλλά με την διατήρηση του έξτρα σταυρού προτίμησης που
ισχύει και σήμερα. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να είναι μια λύση στην ετεροβαρής και
άδικη πολλές φορές σχέση ανάμεσα σε συμβούλους και δημάρχους. Με το
προτεινόμενο σύστημα και ο δήμαρχος θα έχει δημοκρατική νομιμοποίηση από τους
δημότες αφού θα εκλέγεται απευθείας με το 50+1% των ψήφων και όχι μέσω των
συμβούλων αλλά και οι σύμβουλοι που πρωτεύουν και θα συμμετάσχουν στο δημοτικό
συμβούλιο θα έχουν αυξημένο πολιτικό βάρος και θα λογοδοτούν επώνυμα
περισσότερο στους πολίτες που τους ψήφισαν παρά στον ίδιο τον δήμαρχο με τον
οποίο βέβαια θα πρέπει να συνεργάζονται ανεξαρτήτως της προσωπικής τους επιλογής.
ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ
προϋπόθεση ώστε να είναι λειτουργική η παραπάνω πρόταση είναι οι υποψήφιοι
δήμαρχοι να συγκεντρώνουν έναν απαραίτητο αριθμό συμβούλων από το ενιαίο
ψηφοδέλτιο που θα τους στηρίζει επώνυμα (θα αναγράφεται στο ψηφοδέλτιο) και
πρέπει να γίνεται αυτό, γιατί διαφορετικά θα είναι πολύ μεγαλύτερος ο αριθμός
των υποψηφίων δημάρχων από τον αριθμό των υποψηφίων συμβούλων. Τα κόμματα
εννοείται πως θα μπορούν να στηρίζουν υποψήφιους δημάρχους ή υποψηφίους συμβούλους
αλλά τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο θα τον έχει ο λαός, όπου είναι και ο τελικός
κριτής στον οποίο θα λογοδοτούν άπαντες,
δήμαρχοι και σύμβουλοι, για τις πράξεις τους ή για τις παραλείψεις τους.
Ένα επικαιροποιημένο άρθρο - άποψη από τις εκλογές του Γενάρη '15
Ντινάκης
Απόστολος
Πολιτευτής
με το ΠΑΣΟΚ - Δημοκρατική Συμπαράταξη
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.