ΤΑ
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ, ΟΠΩΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΗΚΑΝ ΚΑΤΑ
ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΩΝ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΥ
ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ (ΜΕΡΟΣ Ι)
Τα
συμπεράσματα του Αναπτυξιακού Επιχειρηματικού Συνεδρίου συμπυκνώνονται
στη διαμόρφωση και την εξειδίκευση δράσεων που αναφέρονται σε επτά
διακριτές δέσμες. Αυτές είναι: Υποδομές, Τουρισμός, Πολιτισμός, Υψηλή
Προστιθέμενη Αξία στην Τοπική Αγροτική Παραγωγή, Ενίσχυση συνεργιών
μεταξύ των οικονομικών δραστηριοτήτων του Νομού, Ποιοτική Αναβάθμιση του
Ανθρώπινου Δυναμικού και Συντονισμό και Υλοποίηση των μέτρων. Κάθε
δέσμη περιλαμβάνει συγκεκριμένα μέτρα, τα οποία έχουν προκύψει ύστερα
από τις σχετικές διαπιστώσεις. Στη συνέχεια παρουσιάζονται τα πρώτα έξι
(6) μέτρα που αφορούν στον τομέα των Υποδομών.
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
1. Τουριστική Διακυβέρνηση
Διαπίστωση
Ο
Τουρισμός αποτελεί την βασικότερη δραστηριότητα των κατοίκων της
Πιερίας και άμεσα ή έμμεσα επηρεάζει και επηρεάζεται από το σύνολο του
κοινωνικοοικονομικού συστήματος. Το επιμελητήριο, η Περιφέρεια, ο Δήμος
Κατερίνης αλλά και οι υπόλοιποι σχηματισμοί της Τοπικής Αυτοδιοίκησης,
οι κρατικοί φορείς, οι επιχειρήσεις, οι εργαζόμενοι, τα συλλογικά
όργανα, τα συνδικαλιστικά όργανα, τα εκπαιδευτικά ιδρύματα, η κοινωνία
των πολιτών, αλλά και ο κάθε ένας εκ των κατοίκων ξεχωριστά συμμετέχει
εκούσια ή ακούσια στην διαμόρφωση του τελικού τουριστικού προϊόντος.
Υπάρχουν άριστες προοπτικές και δυνατότητες, πολλά και πολύπλοκα
προβλήματα, σημαντικά εν εξελίξει έργα τουριστικού ενδιαφέροντος, πολλά
όνειρα φιλοδοξίες και διεκδικήσεις ΑΛΛΑ ΚΑΝΕΝΑ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟ ΟΡΓΑΝΟ. Εν
ολίγοις, ΔΕΝ υπάρχει ομάδα στρατηγικού σχεδιασμού ώστε να ιεραρχούνται
οι προτεραιότητες, να συντονίζονται οι προσπάθειες, να αποφεύγονται οι
επικαλύψεις, να προλαμβάνονται οι αντίρροπες προσπάθειες και να
αποσβένονται η διχόνοια, η μισαλλοδοξία, η απύθμενη φιλοδοξία και
ενίοτε η βλακεία. Υπεράνω όλων είναι η νομιμότητα και το κοινό συμφέρον.
Εξειδίκευση του μέτρου
Να δημιουργηθεί ένα Τοπικό Σύστημα Διαβούλευσης,
δηλαδή μια ομάδα ατόμων που θα εκπροσωπεί σε ανώτατο επίπεδο τους
πολιτικούς, κοινωνικούς και οικονομικούς σχηματισμούς του Νομού
(Επιμελητήριο, Τοπικοί Φορείς, Αυτοδιοίκηση, ΤΕΙ) ώστε να Σχεδιάζεται,
να Προγραμματίζεται και να Ασκείται
Συντονισμένα
η Τουριστική πολιτική του Νομού. Ηγήτορας της προσπάθειας να οριστεί η
Πιερική Αναπτυξιακή, επειδή στο Δ.Σ. της συμμετέχουν οι περισσότεροι
Φορείς της Πιερίας.
2. Εκλογίκευση των Ζ.Ο.Ε. και εκσυγχρονισμός των Χωροταξικών και Πολεοδομικών σχεδίων
Διαπίστωση
Υπάρχουν
τεράστια προβλήματα στον χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό όπως και
τα τεράστια προβλήματα από την αναχρονιστική δομή των ΖΟΕ (Ζώνες
Οικιστικού Ελέγχου). Εκτάσεις οι οποίες βρίσκονται μεταξύ της ΠΑΘΕ και
της ακτογραμμής έχουν χαρακτηρισθεί για γεωργική ή/και κτηνοτροφική
χρήση, παραπλεύρως των εν λόγω κτηνοτροφικών μονάδων απαξιώνεται η
προοπτική τουριστικής αξιοποίησης, οι ΖΟΕ των όμορων δήμων δεν έχουν
ομοιόμορφη δομή και φιλοσοφία, οι οικοδομήσιμες εκτάσεις περιορίζονται
από τον αναχρονιστικό χαρακτήρα πολλών πολεοδομικών διατάξεων αλλά και
από την έλλειψη (δεν έχει ολοκληρωθεί) ενός Ειδικού Χωροταξικού Σχεδίου
για τον Τουρισμό ενώ σε όλα αυτά θα πρέπει να προστεθούν οι δυσκολίες
που προκύπτουν λόγω των εκτάσεων που εμπίπτουν στην ζώνη Natura ή λόγω
της ασύμμετρης δύναμης που έχει απονεμηθεί στις Εφορίες Αρχαιοτήτων. Όλα
τα παραπάνω δεν επιτρέπουν την δημιουργία εκτάσεων «έτοιμων προς
πολεοδόμηση» από μεγάλες τουριστικές επιχειρήσεις ή προκειμένου να
κατασκευασθούν μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες ενώ συγχρόνως καθιστούν
υπερβολικά δύσκολή Οικιστική Ανάπτυξη του Νομού και την ανάπτυξη
εξοχικών και κύριων κατοικιών προς διάθεση σε ιδιώτες εντός ή εκτός
Ελλάδος.
Εξειδίκευση του μέτρου
Να
δημιουργηθεί ένα άτυπο συλλογικό όργανο στο οποίο θα συμμετέχουν οι
Δήμαρχοι των ΟΤΑ Α΄ βαθμού, ώστε να αποφασισθούν οι στρατηγικά άριστες
τροποποιήσεις και διορθώσεις. Το εν λόγω συλλογικό όργανο, θα
δρομολογήσει τις απαραίτητες ενέργειες μέσω των υπηρεσιών του, θα
παρακολουθεί την πρόοδό τους, θα συντονίζει τις παρεμβάσεις, θα επιλύει
τα προβλήματα υλοποίησης και θα αξιοποιεί τις συνέργιες.
3. Διεθνής Διαγωνισμός για την αξιοποίηση του Ολύμπου
Διαπίστωση
Η
αξιοποίηση του Ολύμπου αποτελεί τη μεγαλύτερη και πλέον πολύπλοκη
πρόκληση για το σύνολο των φορέων του Νομού Πιερίας αλλά και για το
σύνολο της χώρας. Η αδυναμία εκμετάλλευσης του κατά την μεταπολεμική
περίοδο από τις διαδοχικές κυβερνήσεις της χώρας, καθόλου μα καθόλου δεν
απαξιώνει την μοναδικότητα του και την κυρίαρχη θέση του στην Πιερία
του αύριο. Η αξιοποίηση του Ολύμπου, αν και στόχος πρώτης προτεραιότητας
συνοδεύεται από δισεπίλυτα προβλήματα τα οποία θα πρέπει να
αντιμετωπισθούν με πνεύμα αλληλοκατανόησης και με γνώμονα το κοινό
συμφέρον. Η νομοθεσία περί Εθνικού Δρυμού στην Ελλάδα θεωρείται αρχέγονη,
εχθρική απέναντι στο κοινό συμφέρον και μερικές φορές απαράδεκτη. Η εν
λόγω νομοθεσία δεν επιτρέπει ούτε καν την ήπια εκμετάλλευση του
Ολύμπου, και δεν υιοθετεί τις ευέλικτες πρακτικές αξιοποίησης των Δρυμών
που εντοπίζονται στις περιπτώσεις «εκμετάλλευσης» των Γερμανικών
εθνικών δρυμών. Το πρόβλημα που προαναφέραμε δυστυχώς συνοδεύεται από αδικαιολόγητες εκδηλώσεις υπερπροστασίας, από προσπάθειες ένταξης στο Δρυμό τεραστίων νέων εκτάσεων, από ένδικες διεκδικήσεις κυριότητας χιλιάδων στρεμμάτων αλλά και από προσπάθειες για τη δημιουργία ΧΥΤΕΑ
(Χώρου Υγειονομικής Ταφής Επικίνδυνων Βιομηχανικών Αποβλήτων) στις
παρυφές του. Ακόμη, δεν πρέπει να λησμονούμε ότι κάποιες περιοχές του
Ολύμπου θεωρούνται περιοχές natura (με ότι αυτό συνεπάγεται) και ότι
υπάρχει η Εταιρία Διαχείρισης και Αξιοποίησής του Ολύμπου η οποία δεν είναι δυνατόν να αγνοηθεί. Παράλληλα, να θυμίσουμε ότι λόγο για τα τεκταινόμενα στον Όλυμπο έχουν ή θέλουν να έχουν οι κάτοικοι του Λιτόχωρου, οι κληρικοί των Μοναστηριών, η
Αρχαιολογία, η κοινή λογική, η Περιφέρεια, ο Δήμος, οι οικολόγοι
πράσινοι, διάφορες ομάδες ενεργών πολιτών, οι τοπικοί φορείς, η UNESCO
αλλά και οι πολίτες της ευρύτερης περιοχής.
Τέλος να σημειωθεί ότι οι προσπάθειες για την έκδοση Προεδρικού
Διατάγματος για την αναμόρφωση της νομολογίας που αφορά αξιοποίηση του
Δρυμού δεν έχουν ακόμη αποδώσει τα αναμενόμενα.
Εξειδίκευση του μέτρου
Να
προκηρυχθεί Διεθνής Διαγωνισμός για τη μορφοποίηση και κατάθεση
προτάσεων περί Ολοκληρωμένης Αξιοποίησης του Ολύμπου. Το κόστος για την
ωρίμανση του έργου να αναληφθεί από την Περιφέρεις Κεντρικής Μακεδονίας ή
τον Δήμο Δίου-Ολύμπου, ενώ ο προϋπολογισμός για την υλοποίηση του
διαγωνισμού να ενταχθεί στο ΝΕΟ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης της χώρας μας
μέσω των προτάσεων που ήδη επεξεργάζεται η Περιφέρεια Κεντρικής
Μακεδονίας δια του Θεματικού Αντιπεριφερειάρχη. Ηγήτορες της προσπάθειας
να είναι οι Δήμοι Κατερίνης και Δίου- Ολύμπου.
4. Καθιέρωση ενιαίου brand name για το νομό Πιερίας και ενιαία τουριστική προβολή
Διαπίστωση
Ο νομός Πιερίας, παρά τις φιλότιμες μεμονωμένες προσπάθειες, δεν έχει εμπεδώσει ένα καθολικό brand name για
το σύνολο των προϊόντων και των υπηρεσιών που διαθέτει στην αγορά. Παρά
τις καλές προθέσεις, η διαχρονική και διατοπική διαφοροποίηση του branding από
τους εκάστοτε εμπλεκόμενους αλλά και η συνολικά αποσπασματική
αντιμετώπιση του ζητήματος, στέρησε από την Πιερία το σύμβολό της.
Ειδικότερα, η Πιερία ως χώρος προέλευσης των αγροτικών προϊόντων της
αλλά και ως τουριστικός προορισμός και παρά τα μεγάλα φυσικά
πλεονεκτήματα της, επιτυγχάνει μέτριες εξαγωγικές επιδόσεις και
συγκεντρώνει τουρισμό χαμηλού εισοδήματος, παρά την υψηλή ποιότητά τους,
διατίθενται από τους παραγωγούς μας χωρίς τυποποίηση και πιστοποίηση
(με μικρές μόνον εξαιρέσεις, όπως τα ακτινίδια «Ζευς»), σε χονδρεμπόρους
και εισαγωγείς άλλων χωρών σε χαμηλές τιμές. Συγχρόνως, η Πιερία όχι
μόνο δυσκολεύεται να διεισδύσει στις παραδοσιακές τουριστικές αγορές
(Γερμανία, Αγγλία, Γαλλία, Σκανδιναβία, ΗΠΑ), αλλά αδυνατεί να
προσεγγίσει σε ικανοποιητικό βαθμό και τις αναδυόμενες αγορές (Ιαπωνία,
Ρωσία, Κίνα, Ινδία, κτλ).
Για
την αντιμετώπιση του ζητήματος, όλοι οι παραγωγικοί φορείς του νομού
και των τριών τομέων της οικονομίας, με απόλυτη σύμπνοια και συνεργασία,
θα πρέπει να δρομολογήσουν τη διαδικασία δημιουργίας μιας ξεχωριστής και ισχυρής ταυτότητας για το νομό μας. Η
ταυτότητα αυτή θα ενισχύσει την προστιθέμενη αξία των τουριστικών και
άλλων υπηρεσιών που προσφέρουμε και θα προβάλλει τα μέγιστα τα αγροτικά
μας προϊόντα στο εξωτερικό. Στόχος, μια ενιαία ταυτότητα για το νομό
μας. Η ενιαία ταυτότητα θα διεκδικήσει την εμπιστοσύνη των επισκεπτών
και των καταναλωτών, θα καθοδηγήσει τις προτιμήσεις τους, θα δεσμεύσει
τα συναισθήματά τους και άρα θα πολλαπλασιάσει την ανταγωνιστικότητα της
Πιερίας στο σύνολό της. Κατά συνέπεια, το έλλειμμα του Νομού σε
επίπεδο branding πρέπει
να αποκατασταθεί άμεσα, συναινετικά και οριστικά. Η εν λόγω δράση είναι
συμπληρωματική με όλες τις δράσεις ανάπτυξης του τουρισμού στο Ν.
Πιερίας.
Εξειδίκευση του μέτρου
Να ανατεθεί μελέτη για την ανάπτυξη brand name σε εξειδικευμένους συμβούλους (brand specialists). Ηγήτορας της προσπάθειας να οριστεί η Πιερική Αναπτυξιακή.
5. Δημιουργία γραφείου «Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης»
Διαπίστωση
Το You Tube υπηρετεί περίπου 2 δισεκατομμύρια βίντεο την ημέρα!!!!
Τα Twitterers 950 φορές το δευτερόλεπτο!!!
Η Διαδικτυακή κυκλοφορία αναπτύσσεται με 50% το χρόνο!!!
Στο Facebook οι άνθρωποι αποστέλλουν 2.5 δισεκατομμύρια φωτογραφίες το χρόνο!!!Οι μισοί έφηβοι των ΗΠΑ λένε ότι είναι “content creators”!!!!
Το
καθένα ξεχωριστά είναι πλέον ένα πανίσχυρο μέσο κοινωνικής δικτύωσης.
Σε πιο βαθμό όμως όλα αυτά αξιοποιούνται για την προβολή της Πιερίας
συνολικά αλλά και των τουριστικών μονάδων της ειδικότερα; Είμαστε
ικανοποιημένοι από το βαθμό αξιοποίησης αυτών των μέσων για τη συνολική ή
εξειδικευμένη προβολή μας; Επειδή η απάντηση απέχει από αυτό που ο
καθένας μας θα θεωρούσε ιδανικό, αυτονόητα εκπορεύεται το καθολικό
αίτημα για άμεση δράση. Η Πιερία πρέπει να αξιοποιήσει τα κοινωνικά
δίκτυα για την προβολή της και για την προβολή των προϊόντων και των
υπηρεσιών της.
Εξειδίκευση του μέτρου
Να
δημιουργηθεί Γραφείο «Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης» στην Πιερική
Αναπτυξιακή η οποία θα αναλάβει και το ρόλο του συντονιστή μεταξύ του
συνόλου των εμπλεκόμενων φορέων. Το γραφείο θα στελεχωθεί από προσωπικό
που θα είναι ταγμένο για την διεκπεραίωση μόνο αυτού του έργου και θα
ενεργεί καθημερινά με γνώμονα το κοινό συμφέρον. Ο προγραμματισμός
δράσης αυτού του γραφείου θα προκύπτει μετά από διαβούλευση και στο
πλαίσιο των οδηγιών που θα λαμβάνονται από τη διοίκηση.
6. Μονάδα νέων τεχνολογιών υποστήριξης του τουριστικού προϊόντος (ΜΝΤ)
Διαπίστωση
Το τουριστικό προϊόν της Πιερίας ΔΕΝ υποστηρίζεται στον επιθυμητό βαθμό από τη χρήση των νέων τεχνολογιών. Για παράδειγμα:
1) η χρήση συστημάτων G.I.S., είναι σχεδόν ανύπαρκτη
2) τα info kiosks
δεν κάνουν αισθητή την παρουσία τους ούτε καν στους σημαντικότερους
Τουριστικούς προορισμούς της Πιερίας και άρα δεν προσθέτουν αξία στο
τουριστικό προϊόν
3) οι εφαρμογές ενημέρωσης πληροφόρησης για κινητά τηλέφωνα,
οι οποίες μέσω τοπικών δικτύων ενημερώνουν το χρήστη/επισκέπτη σε
ακτίνα αρκετών χιλιομέτρων για πλήθος χρήσιμων πληροφοριών (χάρτες,
ξενοδοχεία, εστιατόρια, νοσοκομεία, αρχαιολογικοί χώροι, πρατήρια
καυσίμων, διαδρομές, σημαντικές γειτνιάσεις, τράπεζες κτλ) είναι επίσης
ανύπαρκτες
4) οι εφαρμογές ενημέρωσης πληροφόρησης για Η/Υ, είναι περιορισμένες και ανεπαρκείς δεδομένων αυξημένων αναγκών του Νομού
5) οι φορητές μονάδες ασύγχρονης και εξ αποστάσεως ξενάγησης δεν αξιοποιούνται σε κανένα αρχαιολογικό χώρο ή μουσείο
6) τα συστήματα εικονικής πραγματικότητας προφανώς και δεν αξιοποιούνται σε κανένα σημαντικό τουριστικό προορισμό, πρώτα από όλα, λόγω και της ανυπαρξίας υποδομών
7) το διαθέσιμο ψηφιακό υλικό (ενημερωτικό, εκπαιδευτικό διαφήμισης) είναι υποδεέστερο των απαιτήσεων
8) οι καταγραφές και αναπαραστάσεις 2D & 3D για την ανάπτυξη υλικού προβολής CD, DVD, ROM etc δεν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες
9) η δημιουργία και η αξιοποίηση των ντοκιμαντέρ για την Πιερία και τους βασικούς τουριστικούς προορισμούς της μπορεί να προσφέρει πολύ περισσότερα, ενώ
10) θα ήταν πολύ χρήσιμη και η ανάπτυξη μιας εκπαιδευτικού χαρακτήρα πλατφόρμας στην οποία θα μπορούσαν να έχουν πρόσβαση οι εκπαιδευόμενοι και οι εκπαιδευτές όλων των βαθμίδων
Εξειδίκευση του μέτρου
Να
δημιουργηθεί Μονάδα (γραφείο) Νέων Τεχνολογιών Υποστήριξης του
Τουριστικού Προϊόντος στην Πιερική Αναπτυξιακή ώστε να αξιοποιηθούν οι
συνέργιες από την παράλληλη λειτουργία του «Γραφείου Μέσων Κοινωνικής
Δικτύωσης». Στην εν λόγω προσπάθεια προφανώς και επιβάλλεται να
συμμετάσχουν οι φορείς κοινωνικής και οικονομικής δραστηριότητας (όπως
για παράδειγμα ο Δήμος Κατερίνης και οι υπόλοιποι σχηματισμοί τοπικής
αυτοδιοίκησης, το Επιμελητήριο, η Περιφέρεια, το ΤΕΙ δια του
επιστημονικού δυναμικού του κ.α), αλλά αυτό επιτυγχάνεται ούτως ή άλλως
μέσω της εκπροσώπησης των στο ΔΣ της αναπτυξιακής. Η Μονάδα Νέων
Τεχνολογιών θα πρέπει να δρομολογήσει τα παραπάνω έργα είτε στο πλαίσιο
της αυτεπιστασίας (εάν καταλλήλως στελεχωθεί) είτε υπό την μορφή της
παροχής υπηρεσιών διοίκησης έργων (project management) τα οποία θα
ανατεθούν σε εξωτερικούς συνεργάτες. Εναλλακτικοί ηγήτορες για τις
δράσεις 5 & 6 θα μπορούσαν να είναι τόσο ο Δήμος Κατερίνης όσο και η
Περιφέρεια.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.