Τρίτη 23 Σεπτεμβρίου 2014

ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΑΓΚΟΥΣΗΣ: Αυτό που συντελείται σήμερα στο κράτος δεν είναι μεταρρύθμιση, δεν είναι αξιολόγηση, είναι η εδραίωση ενός νεοδεξιού παλαιοκομματισμού



Δήλωση Γ.Ραγκούση για την αξιολόγηση και το νέο σύστημα επιλογής προϊσταμένων στο δημόσιο.

"Δυστυχώς και σε αντίθεση με αυτό που πολλοί θέλουν να πιστέψουν, αυτό που συντελείται σήμερα στο κράτος δεν είναι μεταρρύθμιση, δεν είναι αξιολόγηση, είναι η εδραίωση ενός νεοδεξιού παλαιοκομματισμού".


Αυτό που συμβαίνει στη Δημόσια Διοίκηση είναι η υβριδική εξέλιξη του συστήματος που καλλιεργήθηκε στο χτες που μας χρεοκόπησε. Προβάλλεται ως αναντίλεκτη μεταρρύθμιση και ως αξιολόγηση ενώ στην πραγματικότητα πρόκειται για ένα σύστημα προκλητικής επαναφοράς του κομματισμού στο κράτος όπως καθιερώθηκε με τους πρόσφατους νόμους 4250 και 4275/14 του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Με βάση αυτούς τους νόμους ξηλώθηκε η πρώτη γενιά προϊστάμενων στην ιστορία του νεοελληνικού κράτους που είχαν αναδειχθεί με απολύτως αντικειμενικές διαδικασίες και χωρίς καμία κομματική παρέμβαση. Τη θέση τους - δήθεν μεταβατικά - θα πάρουν όχι οι άξιοι αλλά οι κομματικά εκλεκτοί των Υπουργών οι οποίοι και θα αναλάβουν τις αρμοδιότητες της αξιολόγησης. 

Επομένως, και η τόσο κρίσιμη για το μέλλον του ελληνικού κράτους διαδικασία της αξιολόγησης, έχει υποστεί εν τη γενέσει της μια ανεπανόρθωτη ηθική και αξιακή βλάβη που ουσιαστικά την έχει καταστήσει θνησιγενή. Αυτή τη στιγμή σε όλες τις Δημόσιες Υπηρεσίες οργιάζουν οι παρασκηνιακές διοικητικές και κομματικές μεθοδεύσεις κι έχει ήδη αναβιώσει το μεταπολιτευτικό πελατειακό σύστημα. Με τις "ειδικές αιτιολογίες" να παράγονται "με το κιλό" μία μόνον προσπάθεια, ένας μόνον μόχθος είναι σε εξέλιξη: ποιος θα εξασφαλίσει την υπουργική εύνοια για να προαχθεί σε προϊστάμενο. 

Την ίδια ώρα είναι εξαιρετικά θλιβερό για το μέλλον αυτού του τόπου, οτι ενώ θα έπρεπε να υπάρξει ένα τείχος υπεράσπισης της αξιοκρατίας και της αντικειμενικότητας, υπέρ του νόμου 3839/10 που καταργήθηκε από την σημερινή Κυβέρνηση, να υπάρχουν πολιτικές και αυτοδιοικητικές δυνάμεις που μόνη τους έννοια είναι η προστασία των επιόρκων και παράνομων δημοσίων υπαλλήλων. Δυστυχώς και σε αντίθεση με αυτό που πολλοί θέλουν να πιστέψουν, αυτό που συντελείται σήμερα στο κράτος δεν είναι μεταρρύθμιση, δεν είναι αξιολόγηση, είναι η εδραίωση ενός νεοδεξιού παλαιοκομματισμού.

Προς επίρρωση των παραπάνω, ο νόμος 4275/14 που πλέον εφαρμόζεται προβλέπει τα παρακάτω: "Με την έναρξη ισχύος των προεδρικών διαταγμάτων (…) α) Παύει αυτοδικαίως η άσκηση καθηκόντων ευθύνης των προϊσταµένων οργανικών µονάδων των δηµοσίων υπηρεσιών και των νοµικών προσώπων δηµοσίου δικαίου είτε αυτοί έχουν επιλεγεί µε βάση τις διατάξεις του Κώδικα Κατάστασης Δηµοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. είτε µε βάση ειδικές διατάξεις, καθώς επίσης παύει και η άσκηση καθηκόντων µε αναπλήρωση. β) Με απόφαση του οικείου Υπουργού ή του αρµόδιου για τοποθέτηση προϊσταµένων οργάνου τοποθετούνται προϊστάµενοι στις νέες οργανικές µονάδες που προβλέπονται στις οικείες οργανικές διατάξεις των δηµοσίων υπηρεσιών και Ν.Π.Δ.Δ., υπάλληλοι, οι οποίοι λαµβάνονται κατά προτεραιότητα από τους Προϊσταµένους που υπηρετούν στον οικείο φορέα και ασκούσαν καθήκοντα προϊσταµένου του ίδιου επιπέδου κατόπιν επιλογής κατά την ηµεροµηνία έναρξης ισχύος των οικείων προεδρικών διαταγμάτων, υπό την προϋπόθεση ότι ανήκουν στον κλάδο, του οποίου οι υπάλληλοι προβλέπεται από τις οικείες οργανικές διατάξεις να προΐστανται στη συγκεκριμένη θέση. 

Κατ’ εξαίρεση, ο οικείος Υπουργός ή το αρμόδιο για τοποθέτηση προϊσταμένων όργανο μπορεί, µε ειδικά αιτιολογημένη απόφασή του, για λόγους που ανάγονται στην εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία της υπηρεσίας να τοποθετήσει ως προϊσταμένους στις νέες οργανικές µμονάδες υπαλλήλους που κατά την ημερομηνία έναρξης ισχύος των οικείων προεδρικών διαταγμάτων υπηρετούν στον οικείο φορέα και την 31η Δεκεµβρίου 2013 ασκούσαν καθήκοντα προϊσταμένου του ίδιου επιπέδου, κατ’ εφαρµογή των διατάξεων περί αναπλήρωσης προϊσταμένων (…)".

Δηλαδή, παύονται οι προϊστάμενοι που αναδείχθηκαν με τον αντικειμενικό και αξιοκρατικό τρόπο του ν. 3839/10 και αντικαθίστανται με όποιον επιθυμεί η πολιτική εξουσία της κυβέρνησης Σαμαρά, με τη μεταμφίεση της «ειδικά αιτιολογημένης απόφασης». Αυτοί που θα διορισθούν, θα αναλάβουν και τις αρμοδιότητες των αξιολογητών. Θα έχουν από μόνοι τους την απόλυτη εξουσία της αξιολόγησης χωρίς να διαθέτουν καμία αξιοκρατική νομιμοποίηση παρά μόνο την εύνοια του Υπουργού. Γιατί όπως προβλέπει ο νέος νόμος 4250/14, "την αξιολόγηση ενεργεί αυτοτελώς ο προϊστάμενος της αμέσως υπερκείμενης οργανικής μονάδας εκείνης που υπηρετεί ο αξιολογούμενος, όταν υπάρχει, κατόπιν γραπτής και τεκμηριωμένης εισήγησης του άμεσου προϊσταμένου του, η οποία αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της έκθεσης αξιολόγησης του υπαλλήλου. Στις περιπτώσεις που δεν υφίσταται υπερκείμενη οργανική μονάδα, ο υπάλληλος αξιολογείται από τον άμεσο προϊστάμενό του χωρίς να απαιτείται εισήγηση".

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.