Δευτέρα 31 Οκτωβρίου 2016

Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΑΡΜΑΚΗΣ ΑΠΑΝΤΑ ΣΕ ΚΡΙΣΙΜΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΥΠΟ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΣΤΟ ΒΑΡΙΚΟ.



Ερώτηση: Κύριε Φαρμάκη τις τελευταίες μέρες αρχίζει να δημιουργείται θέμα σχετικά με την δημιουργία εμπορικού κέντρου-υπεραγοράς στο Βαρικό Λιτοχωρου. Τι ακριβώς συμβαίνει?

Απάντηση: Θα σας απαντήσω με κάθε ειλικρίνεια. Πρόσφατα πληροφορηθήκαμε ότι πρόκειται να ανεγερθεί σε εκτός σχεδίου περιοχή του Βαρικού Λιτοχώρου, σε γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας που βρίσκεται μέσα στη ΖΟΕ (1) Λιτοχώρου ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ – ΥΠΕΡΑΓΟΡΑ συνολικής κάλυψης 12.856,76 τ.μ. Με την υπ’αριθ.πρωτ. 4436/14-6-2016 απόφαση της ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ – ΘΡΑΚΗΣ εγκρίθηκε παρέκκλιση από τις ισχύουσες πολεοδομικές διατάξεις ως προς τη συνολική επιφάνεια δόμησης από 600 τ.μ. που είχε εγκριθεί προηγουμένως σε 12.856,76 τ.μ. Η αλήθεια είναι ότι ως συνδυασμός της αντιπολίτευσης στο Δήμο Δίου Ολύμπου προβληματιζόμαστε για πολλά πράγματα σε σχέση με το θέμα.  Από τις επιπτώσεις στον εμπορικό κόσμο, τις επιπτώσεις στο φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον της περιοχής κοκ. Το κυριότερο όμως για την ώρα θέμα είναι το εξής: Με τον Νόμο 4278/13 Άρθρο 51 παρ.11.α και 11.β., εισάγεται μια διάταξη που ακυρώνει κάθε προσπάθεια ελέγχου και προστασίας της γεωργικής γης υψηλής παραγωγικότητας. Συγκεκριμένα ακυρώνει τις ρυθμίσεις που έχουν επιβληθεί με τα ειδικά Π.Δ/τα Ζωνών Οικιστικού Ελέγχου ( ΖΟΕ) και τα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια όσον αφορά τον χαρακτηρισμό περιοχών ως γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας και επιτρέπει στα γήπεδα που έχουν πρόσωπο σε εθνική επαρχιακή ή δημοτική οδό, να δομούνται με τις προγενέστερες διατάξεις δηλαδή με τις γενικές  περί εκτός σχεδίου δόμησης του από 24.5.85 Π.Δ/τος (ΦΕΚ 270Δ). Μάλιστα με νέα τροποποίηση στο Ν.4280/14(αρ28παρ. 37β) επεκτείνει την ισχύ σε όλη την γεωργική γη. Η διάταξη αυτή στην ουσία καταργεί σε μια νύχτα τον σχεδιασμό και τις διαδικασίες θεσμοθέτησης των ρυθμίσεων του μέσω των ΖΟΕ και ΓΠΣ.

Ερώτηση: Θα το ρωτήσω απλά. Εσείς τι πρόβλημα έχετε αν ισχύσουν όλα αυτά?

Απάντηση: Δεν είναι προσωπικό το θέμα. Πολύ φοβάμαι όμως ότι θα έχουν οι πολίτες. Διότι πρέπει να επισημάνουμε ότι υπάρχουν πολίτες που αδικούνται και από μια άλλη σκοπιά: Όσοι πίστεψαν ότι με την έκδοση των Ζωνών Οικιστικού Ελέγχου δεν μπορούν να προβούν σε παρόδια δόμηση και επένδυσαν για την χωροθέτηση των επιχειρήσεών τους στον αστικό χώρο, ή στην αγορά εκτάσεων σε ΒΙΟΠΑ, όσοι πίστεψαν ότι η γεωργική γη πλέον δεν θα υφίσταται πιέσεις αύξησης τιμών από ανταγωνιστικές με την γεωργία χρήσεις και επένδυσαν σε αγροτική παραγωγή (με συστήματα άρδευσης, δενδροφύτευσης, θερμοκήπια κλπ), όσοι τέλος αποφάσισαν να μεταβιβάσουν την περιουσία τους ως αγροτική γη βλέπουν τώρα πως κάποιοι  «έξυπνοι» αγοραστές κατάφεραν με μια αποσπασματική  ρύθμιση να μετατρέπουν την γη που απέκτησαν με τιμή αγρού, σε οικόπεδο /χρυσορυχείο!

Ερώτηση: Δηλαδή αν κατάλαβα καλά είστε εναντίον της δημιουργίας εμπορικού κέντρου στον νομό Πιερίας. Διότι υπάρχει ο αντίλογος που λέει πως έτσι θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και πως δεν θα αιμορραγεί οικονομικά η Πιερία κυρίως προς τα εμπορικά κέντρα της Θεσσαλονίκης.

Απάντηση: Να σας πω. Βάζετε θέματα που για την ώρα δεν είναι μετρήσιμα. Εγώ τουλάχιστον δεν έχω στα χέρια μου κάποια έρευνα αγοράς που να λέει πχ πόσες νέες θέσεις εργασίας θα δημιουργηθούν από τη μία και πόσες θα χαθούν από το μικρομεσαίο εμπόριο, ιδίως της Κατερίνης. Όσον αφορά την οικονομική αιμορραγία ξέρετε πολύ καλά πως στις περισσότερες περιπτώσεις τα κέρδη των πολυεθνικών κατευθύνονται εκτός Ελλάδας. Για μένα αλλά και τον συνδυασμό που εκπροσωπώ άλλο είναι το κυρίαρχο σήμερα. Και θα σας το εξηγήσω απλά προκειμένου να γίνω πλήρως αντιληπτός. Εδώ λοιπόν και μερικά χρόνια ο πρώην δήμος Λιτοχώρου πλήρωσε αρκετά χρήματα σε μελέτες προκειμένου να καταδείξει την αναγκαιότητα της αλλαγής  χρήσης σε τμήματα  γης από  Ζώνες Οικιστικού Έλεγχου που από το τέλος της δεκαετίας του ’80 έχουν χαρακτηριστεί ως αγροτικές. Είναι μάλιστα κυρίως κομμάτια γης της Πλάκας, της  Γρίτσας και του  Βαρικού, κάτω από την εθνική οδό, ενώ το  ίδιο ακριβώς πρόβλημα υπάρχει και στη Λεπτοκαρυά όπου και εκεί ο πρώην δήμος είχε τις δικές του ΖΟΕ. Δυστυχώς όμως όλα τα αιτήματα απορρίπτονταν με διάφορες αιτιολογίες και κυρίως με το επιχείρημα πως οι ΖΟΕ πρέπει να αλλάζουν κάθε 40 με 50 χρόνια.  Η εξέλιξη όμως στον τουρισμό είναι αλματώδης και έχει ξεπεράσει τις ανάγκες της τότε εποχής. Βλέπουμε όλοι σήμερα και χαιρόμαστε ξενοδοχειακές μονάδες στην παραλιακή ζώνη που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια στον δήμο μας και μάλιστα από ανθρώπους της Πιερίας. Αντί λοιπόν να προκρίνουμε και να πιέσουμε για λύσεις που θα φέρουν νέες επενδύσεις στον τουρισμό με την δημιουργία αξιόλογων τουριστικών μονάδων, σήμερα ελλοχεύει ο κίνδυνος να διασχίζουμε την Εθνική οδό ( και όχι μόνο ) και αριστερά και δεξιά αντί για γη υψηλής γεωργικής παραγωγικότητας να έχουμε εμπορικά ή βιοτεχνικά κτήρια. Διότι ακόμη και αν όπως ισχυρίζονται κάποιοι δεν θα γίνει εμπορικό κέντρο αλλά επιχείρηση logistigs αυτό δεν αλλάζει επί της ουσίας κάτι. 
Και αυτό είναι μια δεύτερη σοβαρή παράμετρος που έχει  να κάνει με το ΒΙΟΠΑ του δήμου μας, διότι αν δεν ακυρωθούν οι νόμοι του 2013 και 2014 στην πράξη ακυρώνεται το Βιοτεχνικό Πάρκο Λιτοχώρου για το οποίο ο δήμος έχει επενδύσει αρκετά χρήματα και εκεί πρέπει να κατευθυνθούν οι όποιες επιχειρηματικές δραστηριότητες. Αν ο νομός Πιερίας αντέχει εμπορικό κέντρο – και αυτό εν τέλει το καθορίζει η ίδια η αγορά και ο ανταγωνισμός – ας γίνει εκεί που πιθανόν  να το προβλέπουν οι χρήσεις γης. Εν κατακλείδι η δημιουργία εμπορικού κέντρου ως δήμος Δίου Ολύμπου δεν είναι πρωτίστως δικό μας θέμα. Ας το δουν το επιμελητήριο Πιερίας, ο εμπορικός σύλλογος Κατερίνης κλπ. Εμείς ως δήμος και δημοτικοί σύμβουλοι είμαστε υποχρεωμένοι να προστατεύουμε πρώτα τα συμφέροντα του δήμου και των δημοτών μας. Και φυσικά  το ρόλο μας ως δημοτικό συμβούλιο διότι ίσως πλέον να γνωρίζετε ότι δεν ενημερωθήκαμε και δεν ερωτηθήκαμε.

Ερώτηση: Ναι. Αυτό το μάθαμε. Και τι κάνετε προς την κατεύθυνση αυτή?

Απάντηση: Θεωρούμε συνολικά όλες οι δυνάμεις τις μειοψηφίας, πως έπρεπε να είχαμε ερωτηθεί για το θέμα. Βασιζόμενοι δε σε πρόσφατες αποφάσεις του Συμβουλίου Επικρατείας οι οποίες λένε η μεν πρώτη, ότι την αδεία εισόδου-εξόδου οχημάτων σε υπεραγορές δεν την δίνει η τεχνική υπηρεσία του δήμου αλλά το δημοτικό συμβούλιο, η δε δεύτερη που έκρινε ως μη νόμιμη την ανέγερση, ίδρυση και λειτουργία  υπεραγοράς στο  Δήμο Λιβαδειάς, κοντά στην παλιά εθνική οδό Λιβαδειάς – Λαμίας, διότι η περιοχή στην οποία επρόκειτο να ανεγερθεί το κτίριο δεν έχει θεσμοθετημένες χρήσεις γης. Πολύ δε περισσότερο δεν υφίσταται θεσμοθετημένος σχεδιασμός στο πλαίσιο του οποίου θα μπορούσε να επιτραπεί η εγκατάσταση κτιριακών εγκαταστάσεων με χρήση υπεραγοράς και με τα εγκρινόμενα πολεοδομικά μεγέθη (κάλυψη οικοπέδου, δόμηση, ύψος). Δηλαδή το Συμβούλιο Επικρατείας έκρινε μη νόμιμη την απόφαση της γενικής γραμματέως της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, με την οποία εγκρίθηκε κατά παρέκκλιση από τις ισχύουσες πολεοδομικές διατάξεις  σε περιοχή που δεν προβλέπεται η χρήση αυτή (υπεραγορών). Εδώ λοιπόν που έχουμε θεσμοθετημένες χρήσεις, και εν προκειμένω ΖΟΕ1 δηλαδή γη υψηλής αγροτικής παραγωγικότητας, θεωρούμε ότι κακώς δοθήκαν οι αδειοδοτήσεις και για αυτούς τους δύο βασικούς λόγους  ζητήσαμε με κοινό αίτημα προς την αποκεντρωμένη διοίκηση Μακεδονίας-Θράκης να ανακαλέσει την υπ’ αριθ. πρωτ. 4436/14-6-2016 απόφασης της Γενικής Διεύθυνσης Χωροταξικής και Περιβαλλοντικής Πολιτικής  περί έγκρισης παρέκκλισης από τις ισχύουσες πολεοδομικές διατάξεις. Αναμένουμε λοιπόν από τη μία μεριά αλλά είμαστε ταυτόχρονα πάντα σε εγρήγορση από την άλλη!!

• Κύριε Φαρμάκη σας ευχαριστώ.


• Και εγώ σας ευχαριστώ που μου δώσατε τη δυνατότητα να διευκρινίσω κάποια θέματα και να καταλάβει ο κόσμος περί του τι ακριβώς συμβαίνει.

[opb][op14]

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.